حوزه علمیه؛ حلقه اتصال تربیت اسلامی و آموزش عالی

به گزارش خبرنگار آنا، محمدعلی نادی خوراسگانی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست تخصصی استفاده از ظرفیت حوزههای علمیه در مدارس فعال در عرصه دانشگاه آزاد اسلامی درراستای تقویت مفاد تفاهمنامه حوزه و دانشگاه که با حضور حجتالاسلام حسن خیری رئیس دبیرخانه همکاریهای مشترک حوزه علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از صاحبنظران حوزه و دانشگاه برگزار شد با اشاره به گسترش فعالیتهای تربیتی در این دانشگاه، از فعالیت کودکستان با برند «تاک» با عنوان تربیت اسلامی کودک در سراسرکشور خبر داد و این اقدام را گامی مؤثر در نهادینهسازی تربیت اسلامی در ساختار آموزشی دانشگاه دانست.
وی از تأسیس نخستین دهکده مهارتی در غرب کشور و راهاندازی بوستانهای نبوی در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و با تأکید بر نقش طلاب حوزه علمیه در مدارس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: طلاب حوزه علمیه میتوانند پس از گذراندن دورههای توانمندسازی حرفهای، وارد عرصه تعلیم و تربیت شوند و بهعنوان مشاوران تربیتی در مدارس ایفای نقش کنند.
طلاب حوزههای علمیه؛ مشاوران تربیتی آینده در مدارس دانشگاه آزاد
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه دورههای توانمندسازی با همکاری اساتید مجرب حوزه و دانشگاه برگزار خواهد شد از فعالیت ۲۵ دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی در عرصه دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و متذکر شد: هدف اصلی دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی استخراج الگوهای تربیتی اسلامی است، براین اساس در این دانشکدهها کمیته اخلاق تشکیل شده که اعضای آن باید به فقه تربیتی مسلط باشند تا بتوانند دستاوردهای علمی را ارزیابی و تأیید کنند.
نادی خوراسگانی تأکید کرد: در عرصه دانشگاه خلق دانش اتفاق میافتد، براین اساس لازم است دستاوردهای علمی خلق شده در کمیته اخلاق ارزیابی و تأیید شود، بنابراین یکی از اعضای کمیته اخلاق باید مسلط به فقه تربیتی باشد.
وی همچنین خواستار حضور مؤثر طلاب حوزه علمیه در عرصه دانشگاه شد و بیان کرد: طلاب باید بتوانند با دانشجویان ارشد و دکتری ارتباط سازنده برقرار کرده و در تولید محتوا، تدریس و مشاوره تحصیلی نقشآفرینی کنند.
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: رویکرد ما در استفاده از ظرفیت طلاب حوزه علمیه در عرصه دانشگاه این است، طلاب حوزه علمیه که در سطوح مختلف در معرض دورههای حرفهای تعلیم و تربیت قرار بگیرند بتوانند جذب مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی شوند.
نادی خوراسگانی گفت: طلاب حوزه علمیه باید در حوزه آموزش و توانمندسازی متمرکز شوند و با استفاده از استادان مجرب حوزه علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی دورههای توانمندسازی برای طلاب برگزار شود.
وی یادآور شد: نمیخواهیم دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی صرفاً پسوند اسلامی داشته باشد؛ بلکه باید روحیه مباحثه، استدلال و جدل طلبگی در فضای دانشگاه آزاد اسلامی جاری شود.
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه طلاب حوزه علمیه باید چتر تربیت اسلامی را در عرصه دانشگاه آزاد اسلامی پهن کنند، ادامه داد: باید طلاب حوزه علمیه بتوانند با دانشجویان مقاطع کارشناسیارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی ارتباط برقرار کنند و تأثیرگذار بوده و ارتباط خوب و سازنده با دانشجویان تحصیلات تکمیلی داشته باشند.
نادی خوراسگانی افزود: باید نظام ارزیابی طراحی شود تا بتوانیم توانمندیهای طلاب در حوزه مدارس مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد، بنابراین نظام ارزیابی باید احیا شود.
وی متذکر شد: نظر دانشمند شهید دکتر محمدمهدی طهرانچی بر این بود که هر جایی قدمی برای تعلیم و تربیت کشور برداشته میشود و احساس میکنید حضور دانشگاه آزاد اسلامی در آن عرصه میتواند تأثیرگذار باشد باید دانشگاه آزاد اسلامی وارد عرصه شود و در آن مشارکت کند.
به گزارش آنا، جلسه هم اندیشی پیشبرد عملیاتی کردن مفاد تفاهمنامه حوزه علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مدارس با حضور محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، حجتالاسلام حسن خیری رئیس دبیرخانه همکاریهای مشترک حوزه علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی، حجتالاسلام محمد سعیدیفر دبیر انجمنهای علمی حوزه علمیه، حجتالاسلام ابوالفضل هادیمنش مدیرکل توسعه همکاریهای علمی حوزه علمیه، حجتالاسلام حمزه عقدکی دبیر ستاد راهبردی تحول آموزش و پرورش حوزه علمیه، خدیجه ذوالقدر رئیس دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی واحد علوم و تحقیقات، پریناز بنیسی رئیس دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی واحد تهران جنوب، طاهره فهیمینجم مدیرکل پرورشی معاونت فرهنگی و تربیت بدنی سازمان سما، فاطمه حمیدیفر رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی و معاون تحول و تعالی آموزشی سما برگزار و هریک از حاضران نظرات و پیشنهادهای خود را در زمینه نحوه عملیاتی کردن مفاد تفاهمنامه حوزه علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مدارس ارائه کردند.
انتهای پیام/

لزوم همافزایی رسانهای برای معرفی ظرفیتهای علمی نخبگانی حوزه و دانشگاه

رسانه حوزه و دانشگاه باید نقش مکمل داشته باشند

شبکه رسانهای منسجم؛ نیازمندی حوزه و دانشگاه برای معرفی نخبگان
